Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Oktaani buusterit
Motorfreaks Foorumit > Styling, Tuning & Maintenance > Moottori + Voiman siirto
Uni
kukaan kokeillut naita ns halpis buustereita? mitaan hyotya? ainakin motonettiin oli tullut jopa hupaisa NOS merkkinen buusteri, kohta on kaikki teini autot taynna noita pulloja
Master_Of_Orion
Eipä ole itsekään tullut käytettyä tai kokeiltua, tosin omana käyttöautona onkin diesel, ja Suomessa myytävien dieselpolttoaineiden setaaniluvuthan ovat riittäviä vaativimmillekin dieselkoneille...

Vaan noita oktaanibuustereita olisi mielenkiintoista verrata: Jos otetaan esimerkkiautoksi vanhempaa tekniikkaa oleva korkeapuristeinen ja sitä kautta korkeaoktaanista bensaa vaativa kone, kumpi tulisi halvemmaksi: 98e vai toimivalla oktaanibuusterilla käsitelty 95e?

Ja jos oktaanibuusteri tehoaa hyvin 98e:hen, kuinka korkeaksi puristussuhteen voi nostaa, ennen kuin kone alkaa nakuttaa?

Tuo olisi kotivirittäjälle mielenkiintoista tietoutta...
Master_Of_Orion
Huomasin tuossa, että toisaallakin oli kehkeytynyt keskustelua aiheesta:

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?P...3&topic=14513.0
Arrriii
Jotenkin suhtaudun noihin epävarmasti kun kunmminkin nykyinen auto säätää itse tuota "nakutusta", olen ajanut sekä 92 oktaanisella tankillisen ja 98 oktaanisella, kummassakaan ei ole nakuttanut ajossa, paitsi 92:lla ekan ½ kilometriä. En myöskään ns persdynolla ole huomannut ero kiihtyvyydessä, vaikuttaisko enemmän tehokkaammissa autoissa, tosin en kyllä uskaltais käyttää alle 98 varmaankaan jos pellin alta oikeesti heppoja löytyiski tongue.gif
Master_Of_Orion
Arrriii

No, tuo tehoetu nykyautoissa, joissa on sytyksen ohjaus nakutustunnistimella on todennäköisesti muutamia prosentteja maksimitehosta, minkä lisäksi se saattaa olla hyvinkin moottorikohtainen, joten en uskalla sanoa puoleen enkä vastaan sen toimivuudesta käytännössä, teoreettisesti sen pitäisi kyllä auttaa jonkinverran, sillä joissakin autoissa puristussuhde on ylimitoitettu siten, että keskikaasulla ajessa puristussuhde on optimaalinen, mikä lisää normaaliajon talousdellisuutta, mutta täyskaasulla ajaessa ohjausjärjestelmä puuttuu peliin myöhentämällä sytytysennakkoa nakutuksen estämiseksi. Riittävän korkean puristuskestävyyden omaavaa bensaa käytettäessä tehoa olisi silloin ainakin teoriassa hieman enemmän, jos täyskaasulla sytytysennakkoa voidaan pitää optimaalisena. Näin olen käsittänyt...

Ps. Tämä menee kyllä aiheen sivusta, mutta mistä ihmeestä sinä olet hankkinut 92 oktaanista bensaa? Itse muistan nähneeni vain 98 ja 95 oktaanista bensa-asemilla...
Arrriii
Mä käyn hakee idän puolelta bensan, tosin nyt viimeks pistin 95, ajellaan nyt sillä vähän aikaa ja katellaan onko parempi taikka huonompi.
Master_Of_Orion
QUOTE(Arrriii @ 8 Jun 2007 - 23:15)
Mä käyn hakee idän puolelta bensan, tosin nyt viimeks pistin 95, ajellaan nyt sillä vähän aikaa ja katellaan onko parempi taikka huonompi.
*

Hmmm...

...Venäläistä bensaa...

Onkos tuossa itänaapurin menovedessä kuinka suuria laatueroja tankkausten välillä ja onko yleinen bensan laatu sekä puhtaus olleet hyvällä tasolla?
Arrriii
No ei ny kovin suurta ole, osa lisäaineista saattaa puuttua ja ne käyttää en nyt muista mitä mutta jotain erilaista lisäainetta joka värjää tulppia punaseks joillakin. Hyvin on kulkenu omat autot, Ei bensan takia ole ollu mitään ongelmia ja kaveri sekä sen ukko ovat ajaneet samalla bensalla päälle 200 tkm, Volvo S70:llä ilman mitään ongelmia myös. Tulpat ja bensansuodattimen tosin itse vaihdan vähän aiemmin kuin mitä vaihtoväli yleensä.

Ajaahan ne venäjänkin puolella autoilla ja kyllähän ne kulkee ihan hyvin, minkä tiet sallii tongue.gif

Voinhan mä litran lahjottaa menovettä jos joku haluaa tutkia wink.gif
Q47
Itseasiassa viimesimpiä ongelmia venäläisessä bensassa on ollu se että jokainen liitos bensaletkuissa on alkanu vuotamaan. Tiedä sitten mitä lisäaineita noissa on. Lisäksi venäläisellä ei ollu mennä katsastuksesta läpi kirveelläkään. Lisäksi savuttaminen on ihan sairasta tossa uudemmassa Bemarissa. Omituista sinänsä kun kyseessä on kaksi Bemaria (kummassaki sama vika) ja aiemmat Toyota ja Nissani ei ollu moksiskaan. Ilmestyihän tohon Toyotaan jälkikäynti kun alko käyttämään venäläistä. Piti jarrulla sammuttaa jos halusi olla varma. Noloin oli jälkikäynti katsastuksessa. Jaa nyt kun alkoi muistelemaan niin alkohan toi Nissani nakuttamaan ku venäläistä käytti. Lisäksi pari kertaa veti Nissanissa suodattimen tukkoon.

Voin sanoa että kyllähän tolla auto kulkee, mutta ongelmia myös tulee niin nokeutumisen kuin muidenkin ongelmien kera. Lisäksi venäläinen bensa haisee niin julmetun pahalle että ei mitään järkeä.

Nimim. melkein 10 vuotta venäläisten bensojen kanssa lätränneenä.

PS: Kannattaa muuten ostaa se bensa vain sellasilta asemilta jossa on digi-mittarit ja vain sitä kalleinta tai korkeimmalla oktaanilla olevaa, jos haluaa mahdollisimman vähän ongelmia. Ja toi bensan laatu voi myös heikentyä kun siirrytään yhden raja-aseman välisen mitan verran pohjoiseen. wink.gif
Arrriii
Näiltä "turvallisilta" asemilta itse olen ostanut. Joskus rajalla jonottaessa kun on tullut juteltua muiden jonottajien kanssa niin bensan laadusta puhuttaessa joskus olen kuullut että joku on saanut puolet vettä joltain asemalta, mutta tämäkin kuulemma vuosia sitten että laadun on nyt uskottu parantuneen viime vuosina.

Saahan jostain ostettua 76 oktaanistakin, kyllä olen _nähnyt_ kun auto levis joku matka sen jälkeen kun tuota joku vahingossa tankkasi biggrin.gif

Kyllähän siinä riski on tankatessa siellä mutta on kyllä suomenkin puolelta joskus on saanut vettä. Sukulaisen diesel autoon tuli kunnon remontti kun tankkas matkalla ollessaan nyt nimeltä mainitsemattomalla asemalla (en muista asemaa).

Alkaa mennä tämäkin keskustelu niin offtopicin puolelle (kiitos minun biggrin.gif ) että vois kohta jo otsikkoakin varmaan muokata.
Q47
Uudeksi topicin otsikoksi ehdotan "Oktaanibuusterit eli venäjä bensa" wink.gif

No jos jotain tähän topikkiin liittyvää välillä kirjottasi. Yhdessä vaiheessa todellaki oli venäjällä ongelmaa bensan saannissa niin ne lantrasi sitä sitten vedellä. "Kjyllähän se mjinun ljadaki kulkee tjällä". Muutenkin oktaanit oli niin alhaalla että ei mitään järkeä niin piti monesti lyödä purkki tollasia oktaanibuustereita tankkiin että käynti tasottusi. Sillon niistä oli hyötyä vaan en näe hyödylliseksi suomalaisilla bensoilla.
Master_Of_Orion
QUOTE(Arrriii @ 13 Jun 2007 - 08:21)
...
Alkaa mennä tämäkin keskustelu niin offtopicin puolelle (kiitos minun biggrin.gif ) että vois kohta jo otsikkoakin varmaan muokata.
*

Arrriii

Älähän sentään itseäsi syytä, minähän tässä sinua "harhautin" kysymällä itänaapurin ihmeaineesta... smile.gif

Myös tuo 76 oktaaninen bensa kuullostaa erittäin oudolta. Olisikohan vastaavaa saanut länsimaissa viimeksi joskus 1910-luvun tienoilla, ennen lyijyllisiä bensoja, matalapuristeisien sivuventtiilikoneiden aikakaudella?!?

Moinen tököttihän räjähtää nykymoottoreissa puristustahdin aikana vaikka sytytystulppien johdot olisi irroitettu...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.