Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: tietääkö kukaan tästä mitään?
Motorfreaks Foorumit > Yleinen > Yleinen Auto keskustelu
vanha pumppu
Terve!
Onko kellään mitään hajua tästä ja toimiiko tämä?
http://water4gas.com/2books.htm?hop=kevinkanny
Master_Of_Orion
Pahan kysymyksen teit.

Siinä määrin, kun tietoa löysin, tuossa ilmeisesti erotetaan vesi elektrolyyttisesti (sähkövirralla) vedyksi ja hapeksi, joka taas poltetaan moottorissa. Kaasun seossuhde on käytännössä täydellinen: Kaksi vetyatomia yhtä happiatomia kohden (kaksi osaa vetyä ja yksi osa happea). Palaessaan vety muodostaa vettä, jonka pitäisi ainakin pystyä varastoimaan lämpöä ja siten madaltamaan palolämpötilaa...

Tuon toimivuudesta minulla ei ole tietoa. Esimerkiksi onko moinen purnukka riittävä tuottamaan moottorille sen verran vetyä ja happea, että palamistapahtuma nopeutuu ja kuluuko enemmän energiaa veden hajottamiseen vedyksi ja hapeksi mitä saadaan hapen ja vedyn polttamisesta taas vedeksi. Jos enemmän energiaa saadaan, sen täytyy johtua siitä, että vety ja happi lisäisivät samasta polttoainemäärästä talteen saadun energian määrää...
Master_Of_Orion
Onnistuin löytämään tällaisen linkin:

http://www.clean-cities.org/education/odys...l-comp-0nci.pdf

Nähtävästi ko. järjestelmä on myös kaupallisessa käytössä, pääasiassa raskaassa kalustossa, joten siinä saattaa olla perää. Suurin hyöty on kuitenkin päästöjen pienentymisessä, jos en aivan väärin ymmärtänyt.
dEnA
aprillipila ? wink.gif
vanha pumppu
Ei se ainakaan minun osaltani ole aprillipilaa, vaikka sellaiseksi sopisikin.
Kiinnostuin vaan aiheesta ja ajattelin tiedustella onko kenelläkään ymmärrystä/kokemusta moisen purnukan toiminnasta ynnä toimivuudesta.
Master_Of_Orion
Minulla ei ole asiasta varsinaista kokemusta, mutta aikanaan vastaavalla tavalla vuosina ~1900 - ~1930 tuotettiin vetyä ilmalaivoja varten. Toimenpide oli suuressa mittakaavassa erittäin riskialtista, sillä vety palaa räjähdysmäisesti syttyessään. Pienemmässä mittakaavassa, ilmeisesti edellämainitussa autokäytössä (kaupallinen laite) räjähdysvaara ei olisi kovinkaan paljon bensiinin aiheuttamaa suurempi, koska kaasua olisi suhteellisen vähän kerralla.

Ajattelitko kysyä tietoa ko. järjestelmästä pienemmän kulutuksen toivossa? smile.gif

Ps. Uusien tutkimusten valossa Hindenburg ei tuhoutunut vedyn takia, vaan ilmalaivan rungon pinnoitteen paloherkkyyden takia. Alus sitäpaitsi pysyi jonkinaikaa ilmassa, vaikka runko oli tulessa, joten vetysäiliöt kestivät jonkin aikaa suurta palolämpötilaa, ennen kuin pettivät ja räjähtivät. Pinnoite syttyi tiettävästi läheisen ukkosmyrskyn alukselle aiheuttamasta sähkövarauksesta, joka purkautui kipinöintinä aluksen tiputtaessa laskeutumisköydet maahan. Tämä sai pinnoitteen leimahtamaan liekkeihin...
vanha pumppu
Jep, kyllähän se olisi hyvä jos auto ei kuluttaisi niin paljon, kun tuntuu tuo polttoaine olevan kortilla.
Master_Of_Orion
Vanha pumppu:

Et ole kuitenkaan yksin: Minäkin olen välillä kironnut noita hintoja. Ja kuten eräässä toisessa artikkelissa taisinkin mainita, vaikka olen taloudellisen ajotavan opeilla onnistunut painamaan vuotuisen keskikulutuksen ~4,7 litraan sataselle (olen kirjannut tankkaukset ja kilometrimäärät ylös yli vuoden ajalta) , tuntuu kuitenkin siltä, ettei tässä kerkeä niin paljon kulutustaan pienentämään, mitä nuo hinnat vastaavasti nousevat. Ja raja alkaa tulla vastaankulutuksen madaltamisessa... sad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.