Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Moottorin käynnistä
Motorfreaks Foorumit > Yleinen > Yleinen Auto keskustelu
lukija
Hei, minä täällä taas.

Mun Mitsu on viimeisen puolentoista vuoden aikana alkanu kurnuttaa jos mä käytän siinä ysivitosta, mutta kurnutus (eli outo, tunnistamaton sivuääni) lakkaa kun mä käytän ysikasia tai parempaa. Mitsu on vuosimallia 1998 ja ollut käytössä vuodesta 1999 - mun isä oli alkuperänen omistaja. Pitäskö mun pyytää huollon poikia käymään sitä moottoria läpi vähän tarkemmin? Jos vaan mahdollista, mä haluisin pystyä käyttämään siinä vähän halvempaa bensaa - toi ysikasi käy vähän lompakolle. Oisko kellään samanlaisia kokemuksia? Pitäskö mun vaan alistua ja syöttää autolle sitä kalliimpaa bensaa? smile.gif

Kiitoksia etukäteen.
Arrriii
Pienempi oktaaninen bensa voi nakuttaa, kannattaa kattoa käyttöohjekirjasta mitä bensaa moottorille on suositeltu käytettävän. Muistaakseni jossain tapauksissa se kalliimmalla bensalla ajo voi tulla halvemmaks. Joillakin on tuntunut vievän vähemmän 98 satasta kohden kuin 95 jolloin on voinut tulla kilometriä kohti hinta halvemmaksi 98 käyttäen. Yleensä ero aika pieni käsittääkseni.
Master_Of_Orion
Lukija:

Tosiaan, Arrriii on oikeassa siinä, että pienempioktaaninen bensa voi aiheuttaa nakutusta, mikä voi pitempään jatkuessa aiheuttaa moottorivaurion. Periaatteessa minä en ole paras mies neuvomaan, kun käytän pääasiassa dieselkoneita, mutta saattaisin osata antaa jonkinlaista suuntaa-antavaa neuvoa.

Osaatko sanoa, onko nakutusta ilmennyt aikaisemmin 95 oktaanisella ajaessa? Ja minkälaisessa yhteydessä tuota sivuääntä esiintyy, esim. kaupunkiajossa tai maantieajossa, raskaalla tai kevyellä kuormalla?

Moottorin nakuttaminen voi johtua useista eri asioista, vanhemmissa moottoreissa (1980 luvun ja vanhemmissa) karstoittuminen lisäsi nakutusherkkyyttä, mutta tietääkseni tämän ei pitäisi olla ongelma. Eräs syy voisi olla nakutustunnistimen toimintahäiriö, tämän laitteen tarkoituksena on moottorinohjaukseen vaikuttamalla ehkäistä nakutusilmiötä...
lukija
Se nakutus alko puolisen vuotta sen jälkeen kun isä anto ton auton mulle tammikuussa 2006, eikä se moottori sanonu yhtikäs mitään ennen kesää 2006, vaikka mä siinä vaiheessa käytin pelkästään ysivitosta. Ohjekirjassakin sanotaan "95 tai korkeampi". Isäkin totes sen melko nopeesti kehittyneen nakutuksen aika yllättyneesti - eli hänen aikana moottori oli ihan kiltisti.

Korkeammissa vauhdeissa se nakuttaa vähemmän (tai ainakaan mä en kuule sitä nakutusta), kovimmat valitukset tulee alle kuudessa kympissä. Ei tuossa ole koskaan ollu mun ajon aikana mitään raskasta kuormitusta - nelisen henkeä ja vähän matkatavaroita, jos sitäkään. Viimeks sillä vedettiin peräkärryäkin joskus 2004 paikkeilla. Mutta kyllä se nakuttaa aina samalla tavalla, oli kuorma millanen hyvänsä.

Tosin mä en ole käyttäny siinä ysivitosta ollenkaan enää suunnilleen vuoteen. Ens alkuun me kokeiltiin vuorotella ysivitosta ja ysikasia, ja se autto vähän, mutta mun pikkuveli unohti aina käyttää ysikasia joka toinen kerta, joten lopulta mä laitoin sen ysikasi-linjalle ettei olis enää muistamista.
Master_Of_Orion
Lukija:

Kieltämättä aika erikoiselta vaikuttaa. Uskoisin, että vika on moottorinohjauksen puolella, sillä yleensä karstan aiheuttama nakutus (minkä ei pitäisi nykykoneissa ja nykyaikaisilla polttoaineilla olla mahdollista) alkaa huomaamatta, mutta voimistuu ajan kuluessa.

Periaatteessa merkkiliikkeet pystyvät tarkistamaan auton ajotietokoneen vikamuistin ja selvittämään, onko moottorin ohjauselektroniikassa vikaa, esim onko jokin komponentti, kuten nakutustunnistimen anturi kunnossa, mutta merkkihuollossa käyttäminen yleensä maksaa jonkin verran...

Pahimmoilleen nyt olisikin tarvetta jollekin vastaavan ongelman kanssa tapelleelle, jos hän tietäisi onko mitään asialle tehtävissä kotikonstein: Elektroniikka vaatii lähes aina erikoistyökalut (erikoistuneet mittauslaitteet ja analysointiohjelmiston) ongelmien selvittämiseksi. Toimenpiteenä tuonkaan ei pitäisi olla kovinkaan kummoinen, mutta harvassa taitavat olla auton elektroniikkaan perehtyneet harrastajat... sad.gif
Master_Of_Orion
Yritin tuossa etsiä vielä tietoutta Mitsubishiclubfinlandin palstoilta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/kesku...hp?topic=5041.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/kesku...p?topic=13034.0

Ensimmäisessä osiossa näyttivät pitävän 98:a parempana vaihtoehtona kuin 95:sta. Myös karstoittuminen näyttää olevan sittenkin vaihtoehto, mutta en löytänyt suoraa vastausta ongelmaan vanhemmista topiceista...

Jos haluat, kirjautumalla ja kysymällä tuolta saatat saada vastauksen ongelmaan, merkkiharrastajia kun ovat... smile.gif
Master_Of_Orion
Lukija:

Pahoittelen. Tällä kerralla en tainnut pystyä auttamaan... sad.gif
Arrriii
Näin ihan päästä heitettynä oisko joku anturi likainen. Siis joka liittyy bensan kiertoon. Ihan muuten ei tähän välttämättä liittyen oletko karstoja poltellut. Mietin tässä vain pakokaasujenkierrätysjärjestelmää voisiko olla siellä puolen tukossa tms.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.